مراحل آماده سازی قراضه آهن

راهنمای جامع مراحل آماده سازی قراضه آهن برای بازیافت

ضایعات فلزی در ردیف ارزشمندترین محصولات قابل بازیافت در صنعت به شمار می‌روند. بازیافت این محصولات، بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. بنابراین امکان رساندن محصولات مختلف با قیمت مقرون به صرفه‌تر به دست مصرف‌کننده فراهم می‌شود. در فرآیند بازیافت آهن قراضه، مراحلی پشت سر گذاشته می‌شود که هر کدام اهمیت خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم تا یک به یک مراحل آماده سازی قراضه آهن برای بازیافت را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

مراحل آماده سازی قراضه آهن برای بازیافت

کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که با متریال‌های فلزی سروکار دارند، معمولا بخش‌های خاصی از محوطه کاری بلااستفاده خود را به جمع‌آوری ضایعات مختلف اختصاص می‌دهند. نهایتا هر چند وقت یکبار ضایعات جمع‌آوری شده به خصوص ضایعات فلزی به فروش می‌رسند. وقتی ضایعات به کارخانه‌های بازیافت و فرآوری می‌رسند، چند مرحله اساسی برای کامل شدن عملیات بازیافت روی آن‌ها اجرا می‌شود. این مراحل عبارت‌اند از:

1. تفکیک ضایعات قراضه آهن

در رویکردی کلی، ضایعات فلزی را می‌توان به دو دسته آهنی و غیرآهنی تقسیم کرد. بدیهی است که ضایعات جمع‌آوری شده صرفا از آهن خالص تشکیل نشده باشند. فلزات دیگر و حتی برخی مواد غیرفلزی نیز در بین ضایعات وجود دارد که حتما باید نسبت به تفکیک آن‌ها قبل از انجام هر کاری اقدام کرد. سه دلیل اصلی می‌توان برای این منظور ذکر کرد:

  •  نحوه بازیافت متریال‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.
  •  ارزش مادی متریال‌های گوناگون در فرآیند بازیافت با یکدیگر تفاوت می‌کنند.
  •  بعد از اتمام فرآیند بازیافت امکان تفکیک ضایعات فرآوری شده وجود ندارد.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  آشنایی با علامت های اختصاری محصولات فولادی

آماده سازی قراضه آهن

برای تفکیک ضایعات نیز از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. گاهی اوقات به کمک ابزارهای ساده‌ای مانند آهنربا می‌توان فلزات آهنی و غیر آهنی را از یکدیگر جدا کرد. در مواردی نیز از دستگاه‌های مخصوص برای تشخیص دقیق فلزات موجود در ضایعات استفاده می‌شود.

توصیه ما این است که کارخانه‌ها و کارگاه‌ها فرآیند تفکیک ضایعات فلزی را خودشان انجام دهند. چرا که اجرای این کار باعث می‌شود که آن‌ها بدانند به خوبی چه نوع فلزاتی در ضایعات‌شان وجود دارد. بر این اساس برآورد قیمت بهتری از بابت ارزش محصولات خود خواهند داشت. به این ترتیب می‌توانند آن‌ها را با قیمت واقعی به کارخانه‌های بازیافت بفروشند.

2. خرد کردن و فشرده‌سازی ضایعات قراضه آهن

سهم عمده ضایعات قراضه آهن، حجم و ابعاد بزرگی دارند. در فرآیند بازیافت باید ضایعات در کوره‌های مخصوص در معرض حرارت قرار بگیرند. بدیهی است که کوره‌ها ظرفیت محدودی دارند. بنابراین لازم است که قبل از آن ضایعات قراضه آهن، پرس شوند. در گام اول اقدام به خرد کردن ضایعات می‌کنند. در این فرآیند معمولا ضایعات فلزی بزرگ مانند اسکلت ساختمان، دستگاه‌های بزرگ و … به روش‌های گوناگون خرد می‌شوند.

در ادامه نوبت به فشرده‌سازی ضایعات می‌رسد. برای بهبود چرخه بازیافت معمولا با استفاده از دستگاه‌های پرس، ضایعات خرد شده، تحت فشار قرار می‌گیرند. به این ترتیب حالت فشرده پیدا کرده و با سایز مشخص برای ذوب شدن به کوره انتقال پیدا می‌کند.

اجرای دقیق این مرحله مزایای مهمی در چرخه بازیافت ضایعات فلزی به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

  •  افزایش سرعت و بهره‌وری بازیافت ضایعات فلزی
  •  کاهش انرژی مصرفی برای ذوب کردن ضایعات فلزات
  •  عدم نیاز به کوره‌های حرارتی گران قیمت با ظرفیت‌های زیاد
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  آماده سازی و فرآوری آهن قراضه به چه صورت است؟

آماده سازی قراضه آهن برای بازیافت

3. ذوب کردن ضایعات

در مرحله بعدی نوبت به ذوب کردن ضایعات قراضه آهن می‌رسد. همان طور که اشاره کردیم، برای این منظور از کوره‌های حرارتی استفاده می‌شود. از جمله رایج‌ترین کوره‌هایی که در فرآیند بازیافت ضایعات قراضه آهن کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کوره ذوب کوپل
  •  کوره قوس الکتریکی
  •  کوره ذوب القایی
  •  کوره ذوب تشعشعی

پس از ذوب کردن ضایعات، باید مواد مذاب حاصل تصفیه شوند. قطعا مقداری ناخالصی در ترکیب حاصل وجود دارد که باید قبل از سرد شدن مواد مذاب، شناسایی شده و از آن جدا شوند. اجرای این فرآیند نیاز به تکنولوژی نسبتا پیشرفته و بالایی است.

پس از آن مواد مذاب را در قالب‌های مشخصی سرد می‌کنند. به این ترتیب شمش‌های به دست آمده برای تولید قطعات فلزی جدید در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

در این مقاله نحوه آماده سازی ضایعات قراضه آهن را برای بازیافت بررسی کردیم. در پایان لازم است تأکید کنیم که هر چند قیمت ضایعات فلزی در نوسان است؛ اما اهتمام کافی به اجرای دقیق بازیافت نقش کلیدی در صرفه‌جویی هزینه‌های تولید دارد. سعی کنید حتما درباره شرکت‌های بازیافت فلزات تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای همکاری طولانی مدت انتخاب کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا